Pages

Tuesday, January 3, 2012

Shopping malls

Als je in Jakarta woont, kom je er niet onder uit... Shopping malls!

Jakarta is vol met shopping malls, variërend van het luxueuze en behoorlijk snobistische Plaza Indonesia, waar je exclusieve merken als Louis Vuitton, Bvlgari en Hugo Boss vindt en waar voornamelijk zakenlui, expats en pretentieuze figuren elkaar in dure cafes en restaurants ontmoeten...


Plaza Indonesia, Jakarta - © INIS

Plaza Indonesia, Jakarta - © Lizandgaz

...tot Mal Ambasador/ITC Kuningan en Mangga Dua Square waar de gemiddelde en wat minder welbedeelde Indonesiër op koopjesjacht gaat en onderhandelt over prijzen (electronica, illegale dvd's, kleding, sieraden, etc.)

Mangga Dua, Jakarta - © StreetDirectory.co.id

Mangga Dua, Jakarta - © Landlady

Malls waar ik graag kom vallen tussen deze twee categorieën in: niet extreem luxe, maar ook niet al te 'armoedig', zoals Mal Kelapa Gading, Pondok Indah Mall (beiden vooral populair onder de Chinees-Indo's)...

Mal Kelapa Gading, Jakarta - © LifeStyleAsia

Pondok Indah Mall 2, Jakarta - © LocaLyte

...en het toch wel wat luxere Central Park en Grand Indonesia.

Grand Indonesia, Jakarta - © Byand.tk

Tribeca, Central Park Mall, Jakarta - © APL

Als laatste wil ik nog even drie andere malls laten zien:

De architect van Mall of Indonesia lijkt geinspireerd te zijn door Disney... 

Mall of Indonesia (MOI), Jakarta - © Shaz

Senayan City en Plaza Senayan liggen vlak bij elkaar. Ik kwam hier regelmatig tijdens mijn stageperiode in Jakarta in 2010...

Senayan City

Plaza Semanggi heeft wat leuke goedkope winkels en Sky Dining op de 10e verdieping. Hier kan je het drukke verkeer van Jakarta van een afstandje aanschouwen terwijl je lekker buiten bij een restaurant of cafe  zit...

Plaza Semanggi

Shopping malls zijn er trouwens niet alleen om te winkelen, maar ook voor ontspanning en entertainment (restaurants, game zones, bioscopen) en voor het ontmoeten van familie, vrienden en zakenrelaties.

Winkelstraten zoals in Nederland vind je vrijwel niet in Jakarta. Er zijn veel winkels buiten de malls, maar die zijn niet geschikt voor 'gezellig etalages kijken' en rondstruinen. De enige plek waar ik tot nu toe een 'echte' winkelstraat gezien heb is 'Pasar Baru', waar onder andere veel goedkope kleding- en schoenwinkels te vinden zijn.

Jalan Pasar Baru, Jakarta -  © Toko Sumber Baru

Ik word op plekken als Pasar Baru helaas iets te veel aangekeken om me er op mijn gemak te voelen. Niet overal in Jakarta is men er aan gewend om een loslopende 'bule' (blanke zoals ik) te zien. Of beter gezegd: er zijn veel plekken waar ik als een soort 'attractie', beroemdheid of lopende portemonnee gezien wordt. Vandaar dat ik (vooral als ik alleen ben) toch vaak voor de wat luxere malls kies, omdat het zo lekker is om 'normaal' te zijn.

Er heerst in Jakarta regelmatig een behoorlijke 'uitverkoopgekte'. Zo zijn er bijvoorbeeld 'late night shopping'-avonden (winkelen tot middernacht) voor wie 's avonds laat koopjes wil jagen (meestal vlak voor de echte uitverkoop begint) en outlet shops. Zeker rond deze tijd van het jaar zie je een heleboel 'end of year sale'. De eindejaarsuitverkoop is nu net voorbij, maar de volgende uitverkoop is alweer begonnen: de Chinees Nieuwjaar uitverkoop:

Mall of Indonesia 'Salebration'


Star Department Store in Mal Kelapa Gading


Chinees Nieuwjaar Uitverkoop in Plaza Indonesia


Ik heb al wat tekenen ontdekt die er op wijzen dat ik het virus ook al enigszins te pakken heb:
1.) Ik koop met plezier producten die ik eigenlijk niet van plan was te kopen als er een bonus bij zit. Supermarken als Carrefour (ja, deze franse supermarktketen zit hier ook) hebben altijd wel wat 'bonus-gevallen', zoals koop 2 pakken sap en krijg een plastic beker gratis. En ja, daar trap ik in.
2.) Ik vind 20 procent korting eigenlijk al geen korting meer. Bij 50 tot 70 procent gaan mijn ogen open :-)
3.) Ik kom graag bij restaurants waar een tweede gerecht of drankje gratis is, zoals kort geleden nog bij Rice Bowl. Dit is een 'Asian fast food'-restaurant dat zoals vele restaurants erg creatief is met kortingen en aanbiedingen (zie link).

Een laatste opvallend feitje is dat de malls veel drukker zijn aan 't eind van de maand. Dan zijn de salarissen namelijk binnen. Dat betekent dus massaal wachten op een parkeerplek, in de rij in de supermarkt (volgeladen karretjes!) en volle restaurants. De rest van de maand is het voor Nederlandse begrippen ook druk, maar ik noem het inmiddels al 'gewoon' en 'gemiddeld'.

3 comments:

  1. Heel erg leuk om te lezen! En om aan mn griekse man te laten zien! In '97 was ik een maand bij familie daar. (mn tante heeft een reisbureau in HI) en heb zwaar genoten in al die malls (oa) ik woon nu jaren op Kreta en sinds een jaar of 3 hebben we eindelijk een mall(letje) max. 20 winkels, haha! Maarja, in ieder geval Haagen Dasz en Starbucks....
    Groetjes uit Kreta!
    Priscilla

    ReplyDelete
  2. Leuk om te horen, Priscilla! Een 'mall' met zo'n 20 winkels is niet vergelijkbaar met de enorme malls hier...maar het is een goed begin haha! Trouwens, er zijn nu nog veel meer en grotere malls dan in '97, dus misschien maar weer een keertje naar Jakarta komen? ;-)
    Groetjes terug uit Jakarta,
    Britt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mau sekali....maar dat is nogal een hap geld vanuit hier...en helemaal met 3 kleintjes!
      By the way, loooove Salak (Bali)!!! Hopelijk komen we een keer die kant op... groetjes!!!

      Delete