Pages

Monday, January 9, 2012

Eten in Indonesië: Groente en Fruit (deel 1)

Tijd voor de wat foto's uit de supermarkt!

De eerste weken in Jakarta moest ik even wennen aan de vele bijzondere producten (waarvan ik vaak de naam of ingrediënten niet eens kon lezen), maar inmiddels ben ik behoorlijk thuis in de supermarkt hier...

Bedenk dat ik deze foto's in een relatief dure supermarkt in Kuningan (Jakarta-Zuid) heb genomen, namelijk in Farmers Market Epicentrum (waar ik ondanks de wat hogere prijzen regelmatig kom omdat het zo lekker dicht bij huis is). Voor de 'grote boodschappen' is de Carrefour of Hypermart beter (voor de portemonnee). De prijzen die ik noem zijn dus nog wat lager in andere supermarkten en nog wat lager op de markt...

Bijzonder fruit 
(Helaas waren er even geen Durians, die houden jullie nog tegoed in een volgende post)

Dragonfruit 
(Bahasa Indonesia: buah naga) 

Een vrucht die er mooi uit ziet, maar qua smaak wat tegenvalt...

Deze vrucht (ook wel drakenvrucht of pitaya genoemd) komt van nature niet voor in Indonesië, maar wordt hier wel gekweekt en verkocht.

De prijs? Slechts 1575 rupiah (14 eurocent) per 100 gram.

De smaak? Smaakt een beetje als kiwi (zo ziet 'ie er ook uit van binnen). Vrij smakeloos naar mijn mening...




Ramboetan 
(Bahasa Indonesia: Rambutan)

Deze vrucht, die ook wel 'harige lychee' genoemd wordt (rambut = haar in 't Indonesisch en met het woord -an er achter wordt het 'harig'), komt oorspronkelijk uit Maleisië en wordt gekweekt in Indonesië.

Een zak vol met rambutan kost 8450 rupiah (73 eurocent).

Alleen het witte glazige balletje (de zaadmantel) wordt gegeten en deze smaakt wat zoetig.



Komkommertjes

De 'Timun' , oftwel de komkommer (ja, het blijft mij ook verbazen, maar komkommer is ook een vrucht) ziet er hier wat anders uit (en er zijn ook nog andere soorten dan deze).

In tegenstelling tot de Nederlandse komkommer geldt:
Hoe groener, hoe 'viezer' (bitterder).

De prijs? 950 rupiah (8 eurocent) per 100 gram.

De komkommer wordt in Indonesië ook in warme gerechten gebruikt, maar daar ben ik zelf niet zo weg van.

Capsicum Frutescens (de familie Chilipeper)

Volop keuze in pepertjes in de Indonesische supermarkt!

Deze 'cabe rawit merah' en 'cabe rawit hijau' worden in Nederland rode en groene 'rawit' of Thaise pepers genoemd. Vrij pittig van smaak (pittiger dan de meeste chilipepers) en de rawit wordt erg veel gebruikt in Indonesische gerechten. Onder andere heel lekker om sambal van te maken!

De prijs? Zo'n 3000 tot 4000 rupiah (26 tot 35 eurocent) per 100 gram.

En 100 gram is heel veel! Daarom vallen er bij mij meestal 'per ongeluk' een paar in mijn tas, want het gewicht van pepertjes voor een klein huishouden (2 personen) zonder pepertjes-verslaving voor een week (zo'n 10 stuks) is te laag voor de supermarktweegschaal.

Op de pepertjes-foto zie je trouwens geen grote pepers op de voorgrond, maar:
Links: boontjes (in 't Indonesisch: buncis, spreek uit als 'boentjis', rara politiepet...)
Rechts: wortel (in 't Indonesisch: wortel). Deze grote wortels (vergelijkbaar met de Hollandse winterpeen) heten hier 'wortel cina', Chinese wortel.



No comments:

Post a Comment