Pages

Tuesday, January 24, 2012

Eten in Indonesië: Groente en Fruit (Deel 3)

Hier nog een laatste post over fruit en groente in Indonesië, omdat er nog wat 'verzoekjes' waren en ik afgelopen week nog wat leuke foto's in de supermarkt gemaakt heb.

Salak (Salacca zalacca) 

De salak komt oorspronkelijk uit Indonesië. De vrucht stinkt, maar gelukkig is de smaak beter dan de geur (beetje zoet, beetje zuur). De prijs is zo'n 679 rupiah per 100 gram (6 eurocent).

Zuurzak (Bahasa Indonesia: Sirsak / Engels: Soursop)
De zuurzak komt oorspronkelijk uit het Caribisch gebied en Centraal-Amerika, maar wordt ook in Indonesië gekweekt. In Indonesië wordt de vrucht 'Durian Belanda' genoemd, oftewel 'Nederlandse Doerian'. Dit heeft zeker iets te maken met ons koloniale verleden... 

In West-Indonesië wordt de vrucht ook wel 'Nangka Belanda' genoemd (Nederlandse Jackfruit). Dit schijnt iets te maken te hebben met de witte (blanke) binnenkant van de vrucht....
(Wat hebben we toch een indruk achtergelaten hè)

Sirsak wordt hier trouwens vooral veel gebruikt voor koud geserveerde drankjes. 
De prijs van zuurzak is zo'n 16 eurocent per 100 gram.

'Golden Honey' Pomelo (Bahasa Indonesia: Jeruk Pomelo)
Ik had het niet verwacht, maar deze vrucht komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië. De 'Golden Honey'-versie is echter vooral populair in China. Vandaar dat deze vrucht rond Chinees Nieuwjaar in de winkels in Jakarta lag.

Chayote (Bahasa Indonesia: Labu Siam / Jipang)
De chayote wordt vaak gebruikt in 'Sayur Asem' (ook wel 'tamarindesoep' genoemd, een populaire traditioneel Indonesische zure soep met groenten). 

Andere ingrediënten van sayur asem zijn o.a. tamarinde, pinda's, jonge (onrijpe) jackfruit, kousenband (de lange bonen die veel mensen kennen van de surinaamse roti) en melinjo (alleen eetbaar als je de harde schil verwijderd, maar dat is veel gedoe).

Als laatste nogmaals Dragonfruit. Deze vrucht heb ik al besproken in 't vorige deel, maar ik heb nog een paar extra foto's gemaakt van Dragonfruit-planten die verkocht werden als cadeau voor Chinees Nieuwjaar:



Ik eindig dit keer met een link die ik toevallig tegenkwam en die absoluut een aanrader is voor Durian fans (en ook grappig voor niet-Durian fans zoals ik): 


No comments:

Post a Comment